10 شغلی که به گواهینامه CCNA نیاز دارند
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ تاریخ انتشار

گواهینامه CCNA چیست؟

گواهینامه CCNA یا Cisco Certified Network Associate یکی از محبوب‌ترین گواهینامه‌ها برای متخصصان فناوری اطلاعات و اولین گواهینامه شرکت سیسکو است. CCNA که یک گواهینامه سطح مبتدی است، افراد را برای حرفه خود در فناوری اطلاعات آماده کرده و مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش شبکه‌های کامپیوتری، از جمله نصب، پیکربندی، نگه‌داری و عیب‌یابی تجهیزات شبکه را ایجاد می‌کند. در واقع CCNA به مهندسان این امکان را می‌دهد تا درک کنند که چگونه شبکه‌های مختلف با ‌یک‌دیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا بتوانند یک شبکه امن ایجاد کنند. همچنین با نحوه تعامل شبکه‌ها با انواع مختلف دستگاه‌ها آشنا می‌شوند. پس از دریافت این گواهینامه، آن‌ها قادر خواهند بود ارتباطات بین سوئیچ را برقرار کنند، مسیریابی را در دستگاه‌های سیسکو پیکربندی کنند، یک سوئیچ را با ارتباطات بین سوئیچ و VLAN پیکربندی کنند، آدرس IP را پیکربندی کنند، روش‌های صحیحی را برای اتصال شبکه‌های گسترده (WAN) اعمال کنند و غیره. هیچ پیش‌نیازی برای شرکت در آزمون گواهینامه CCNA وجود ندارد، اما بسیاری از افراد قبل از تلاش برای کسب نمره قبولی در آزمون، تجربه‌ای در زمینه شبکه، امنیت، عملیات مرکز داده یا موضوعات مشابه، به‌دست می‌آورند.
مزایایی که دریافت گواهینامه CCNA به‌همراه دارد:

  • حقوق بالاتر: به طور معمول، کسانی که دارای گواهینامه CCNA هستند، می‌توانند حقوق بالاتری نسبت به متخصصان فناوری اطلاعات داشته باشند.
  • دانش پیشرفته: دریافت گواهینامه CCNA می‌تواند دانش شما را در زمینه شبکه‌های کامپیوتری به شکل قابل‌توجهی افزایش دهد و به شما کمک کند تا با رزومه قوی‌تر، از دیگران متمایز شوید و موقعیت‌ خود را در این صنعت حفظ کنید.
  • شانس بهتر در پیشرفت: نه تنها داشتن گواهینامه CCNA می‌تواند به شما کمک کند تا در یک موقعیت جدید استخدام شوید، بلکه ممکن است باعث شود در سازمان خود ترفیع بگیرید و در موقعیت خود روزبه‌روز پیشرفت کنید.

مشاغلی که برای فعالیت در آن‌ها باید گواهینامه CCNA داشته باشید

پس از دریافت گواهینامه CCNA، چندین موقعیت شغلی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها فعالیت کنید. در ادامه، چندین موقعیت شغلی محبوب را شرح می‌دهیم:

۱. کارشناس پشتیبانی فنی

کارشناس پشتیبانی فنی، مسئول کمک به مشتریان و کارمندان شرکت در حل مسائل فنی دستگاه‌های کامپیوتری است. آن‌ها به تماس‌های تلفنی پاسخ می‌دهند، در چت‌های آنلان با مشتریان شرکت می‌کنند یا در کنار کارمندان می‌نشینند تا نحوه کار با دستگاه‌هایشان را توضیح دهند. کارشناسان پشتیبانی فنی همچنین راهکارهایی برای حل مسائل پیشنهاد می‌کنند یا خود اقدام به رفع مشکل فنی به‌وجود آمده می‌کنند.

۲. مدیر شبکه

مدیر شبکه بر شبکه‌های یک شرکت نظارت می‌کند. آن‌ها مشکلات موجود را عیب‌یابی می‌کنند، شبکه را بهینه می‌کنند، به‌روزرسانی‌ها را مدیریت می‌کنند و کار تعمیر و نگه‌داری را انجام می‌دهند. این متخصصان همچنین کارکنان را در مورد راه‌هایی برای نگه‌‌داری و کارکرد صحیح شبکه آموزش می‌دهند. مدیران شبکه همچنین از ایمن بودن شبکه‌های سازمان اطمینان حاصل می‌کنند، مجوزهایی را به کارکنان اختصاص می‌دهند و ابزارها و نرم‌افزارهایی را پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند به پشتیبانی از عملکرد شبکه کمک کند.

۳. تکنسین مرکز داده

تکنسین مرکز داده، مسئول نگه‌داری از سرورهای یک سازمان است. آن‌ها این سرورها را نصب و به‌روزرسانی می‌کنند و مشکلاتی که ممکن است در طول زمان به‌وجود بیاید، رفع می‌کنند. در واقع کار اصلی آن‌ها، ارائه پشتیبانی فنی لازم با انجام نصب، پیکربندی و عیب‌یابی سیستم یا شبکه به منظور اطمینان از عملیات بهینه در مرکز داده است. تکنسین‌های مرکز داده همچنین کارهای خود را مستند می‌کنند و گزارش رویدادها را نگه‌می‌دارند تا بتوانند بعدا به آن‌ها مراجعه کنند.

۴. متخصص امنیت فناوری اطلاعات

وظیفه اصلی متخصص امنیت فناوری اطلاعات این است که مطمئن شود سیستم‌های کامپیوتری یک شرکت از آسیب در امان هستند. آن‌ها تحقیق می‌کنند و ابزارهای حفاظتی مناسب و به‌روز را انتخاب می‌کنند، مانند ابزارهایی که بدافزارها را شناسایی می‌کنند یا در برابر تهدیدات امنیت سایبری حفاظت لازم را فراهم می‌کنند. همچنین، ممکن است ایمیل‌ها و سایر ارتباطات بین افراد شرکت و مشتریان را رمزگذاری کنند. متخصصان امنیت فناوری اطلاعات سیستم‌ها را ارتقا می‌دهند، فایروال‌ طراحی می‌کنند و دسترسی به اطلاعات محرمانه ذخیره شده در رایانه‌ها، شبکه‌ها و سرورها را محدود می‌کنند.

۵. مهندس VoIP

یک مهندس VoIP، مسئول نصب و نگه‌داری سیستم‌های VoIP برای یک سازمان است. آن‌ها سیستم‌های تلفن داخلی را پیکربندی می‌کنند، سخت‌افزار و لوازم جانبی را ایمن می‌کنند و نرم‌افزار لازم برای پشتیبانی از نیازهای سازمان را نصب می‌کنند. مهندسان VoIP همچنین سیستم‌های تلفن این شرکت را به شبکه متصل می‌کنند، مشکلات را عیب‌یابی می‌کنند، مجوزهای کاربران را مدیریت می‌کنند و به کاربران آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.

۶. تحلیلگر امنیت اطلاعات

تحلیلگر امنیت اطلاعات، امنیت اطلاعات یک سازمان را تامین می‌کند. در واقع وظیفه یک تحلیلگر امنیت اطلاعات، امنیت داده‌های ذخیره شده در هر جای ممکن حتا اسنادی که به‌صورت فیزیکی نگه‌داری می‌شوند، است. آن‌ها نظارت بر سیستم‌ها را انجام می‌دهند، گزارش تهیه می‌کنند، نرم‌افزاری را برای محافظت از اطلاعات اختصاصی و داده‌های محرمانه مشتری نصب می‌کنند و تست‌هایی را انجام می‌دهند تا ببینند سازمان چقدر در معرض تهدیدات امنیتی قرار دارد. تحلیلگران امنیت اطلاعات همچنین پروتکل‌های امنیتی را در شرکت ایجاد می‌کنند تا مطمئن شوند که کارکنان در جهت امنیت سازمان فعالیت می‌کنند و از اقداماتی که می‌تواند امنیت اطلاعات را در معرض آسیب قرار دهد، اجتناب می‌کنند.

۷. مهندس مخابرات

مهندس مخابرات مسئول اتصال سیستم‌های ارتباطی یک سازمان است. آن‌ها با سیستم‌های ویدئویی، داده‌ها و صدا و سایر موارد کار می‌کنند و کارهایی مانند نصب تجهیزات، انتقال داده‌ها، پیکربندی مجدد شبکه‌ها و سیستم‌ها و نصب تجهیزات را انجام می‌دهند. این مهندسان همچنین، در صورت نیاز تجهیزات جدید خریداری می‌کنند یا آن‌ها را ارتقا می‌دهند.

۸. مهندس بیسیم

مهندس بی‌سیم برای اطمینان از اتصال اینترنت در یک منطقه خاص یا یک سازمان، فعالیت می‌کند. مهندس بی‌سیم، تجهیزات بی‌سیم را راه‌اندازی، نگه‌داری و به‌روزرسانی می‌کند، شبکه‌ها را مدیریت می کند، مشکلات اینترنت را عیب‌یابی می‌کند، فایروال‌ها و مجوزها را مدیریت می‌کند و شبکه‌ها و روترها را برای اطمینان از عملکرد صحیح تست می‌کند. وظایف اصلی یک مهندس بیسیم، شامل هماهنگی با مشتریان برای تعیین نوع شبکه مورد نیاز، نوع بودجه و الزامات یا ملاحظات خاص برای پروژه، مانند ویژگیهای امنیتی یا محدودیتهای جغرافیایی، است. سپس سیستم را طراحی می‌کنند، تنظیمات را بر اساس بازخورد مشتری انجام می‌دهند و آن را نصب می‌کنند. همچنین، باید مطمئن شوند که تمام نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را به‌درستی در سیستم نصب کرده‌اند. پس از نصب شبکه، ممکن است از آن‌ها خواسته شود که متخصصان فناوری اطلاعات را آموزش دهند یا تعمیر و نگه‌داری سیستم را بر عهده بگیرند.

۹. مهندس امنیت شبکه

مهندس امنیت شبکه، وظیفه طراحی و مدیریت سیستم‌های امنیتی شبکه‌های یک شرکت یا سازمان را بر عهده دارد. همچنین این سیستم‌ها را بهینه می‌کند، کاربران را آموزش می‌دهد، پروتکل‌های شبکه را بررسی می‌کند، ارتقا سیستم را برای بهبود کارایی آن انجام می‌دهد و برای همه کاربران مستندات لازم را ایجاد می‌کند. مهندس امنیت شبکه باید بتواند از شبکه سازمان در برابر تهدیدات امنیتی مانند بدافزارها و تلاش‌های هک توسط هکرهای مخرب، محافظت کند. بنابراین، مهندسان امنیت شبکه تهدیدات امنیتی و تاثیر آن‌ها را پیش‌بینی می‌کنند و سیستم‌هایی ایجاد می‌کنند که می‌توانند با آن‌ها مقابله کنند تا شبکه‌ها را ایمن نگه‌دارند. آن‌ها همچنین ممکن است تیمی از متخصصان امنیت شبکه را مدیریت کنند.

۱۰. مدیر فناوری اطلاعات

مدیر فناوری اطلاعات مسئول نظارت بر بخش فناوری اطلاعات در یک سازمان است. این متخصصان پروژه‌های فناوری اطلاعات را مدیریت می‌کنند، بر فعالیت‌های تجاری نظارت می‌کنند، با سایر متخصصان شرکت برای ایجاد راهکارهایی برای مسائل موجود همکاری می‌کنند و در مورد فناوری‌های جدید که ممکن است سازمان در آینده از آن‌ها بهره‌مند شود، تحقیق می‌کنند. مدیران فناوری اطلاعات اغلب بودجه بخش خود را مدیریت می‌کنند و گزارش‌هایی را در مورد نحوه عملکرد تیم خود به مدیران ارشد ارائه می‌دهند.

آشنایی با سایر دوره‌های سیسکو 

برای آشنایی بیشتر با مشاغل شبکه و امنیت و دوره‌های آموزشی روی لینک‌های زیر بزنید: 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg